VĚDA A TECHNIKA / Auto-moto

Pneu: My stárneme, a pláště také
Ilustrační foto. 
Autor / zdroj foto: ingimage / Leviathan

Postavte se před zrcadlo a zkuste všechny přesvědčovat, že nestárnete. Tomuhle neuvěří nikdo. Proč bychom tedy měli věřit, že pro pneumatiky čas neplatí? Naopak.

Nad stářím pláště osobního vozu není radno mávnout rukou. Takže? Jak staré mohou být, aniž bychom riskovali? Kolik let od výroby máme pneu ještě pokládat za nové, a tedy akceptovat coby zákazníci? Odborníci ÚAMK pomohou motoristům najít odpovědi na tyto a další otázky.

Je zcela přirozené, že v době pandemie s omezením výroby nových vozidel, jejich prodeje, a tudíž i snížením produkce pneumatik, může být jejich nabídky v žádaných nebo naopak výjimečných rozměrech omezena více než v předchozích letech. Může se tedy stát, že někteří prodejci sáhnou hluboko do svých skladů a zákazníkům nabídnou nové, ale rokem výroby starší nebo dokonce staré „obutí“. Jaké stáří ještě může motorista akceptovat, aniž by riskoval, že kvalita výrobku nebude nijak snížena po letech skladování? Jak rychle vůbec pneumatiky stárnou?

Začněme tím, že odborníci ÚAMK doporučují si za všech okolností ověřit, jak staré obutí kupujete. A jak se dozvíte „věk“ nových plášťů, které si hodláte zakoupit? Na bočnici, většinou pod údajem o rozměrech je vidět zkratku DOT a následující tři skupiny znaků. Vpravo od zkratky DOT poslední čtyřčíslí zcela jednoznačně stanovuje datum výroby daného kusu. Například číslovka 2214, říká, že produkt vznikl ve 22 týdnu roku 2014.

Nyní je na místě zodpovědět otázku: Jak dlouho uskladněné obutí vozu ještě můžeme přijmout? Odborníci ÚAMK považují za limitní skladování nových plášťů po dobu zhruba 8 až 10 let. Zároveň ale zkušenosti a exaktní testy partnerského automotoklubu ÚAMK, tedy německého ADAC, ukazují, že při koupi déle skladovaných plášťů bychom měli jejich následující reálnou životnost odhadnout tak, že odečteme počet let skladování od čísla maximální doby použití, kterou je 10 let. Z této jednoduché početní rovnice nám vyjde, že bychom neměli, až na výjimky volit zboží starší 5 let. Optimální pak je, aby šlo jen o 2 roky staré kusy.

Na stárnutí plášťů mají největší vliv 2 momenty – používání při nesprávném tlaku a UV. Jinými slovy, jestliže jsou pláště správně skladovány, při pokud možno konstantní teplotě, omyté a správně uskladněné, bez denního světla, jsou v pořádku ještě po řadě let. Pokud bychom to zjednodušeně přirovnali, pak jeden rok skladování se rovná třem týdnům provozu.

Co ovlivňuje životnost při skladování? Fyzikální procesy způsobují i u výrobku, který se vůbec nepoužívá, jeho degradaci. A to především v důsledku UV záření. Vliv mají také – vlhkost, změna teploty atd. Stárnutí pneumatik je proces, kdy složky běhounové směsi začnou postupem času tvrdnout. Proto jsou obohaceny o chemické přísady, které ji chrání a zachovávají technické vlastnosti po dobu několika prvních let její životnosti, nikoliv ale „věčně“. Test ADAC prokázal během brždění a vyhýbacích manévrů na dráze, že už 3 roky skladované pláště částečně ztrácejí svoji kvalitu, což se pak projevuje právě v mimořádných situacích, kdy motorista potřebuje, aby ho pláště podržely. 

Nyní je na řadě další otázka: Jak dlouho by měly být pláště používány? Řeč je tedy o provozní životnosti pláště. Ta začíná okamžikem nikoliv data výroby, ale momentem uvedení do provozu, jejich používání. Stanovit, laicky řečeno, kolik která vydrží, se prostě nedá. Hovoříme totiž pokaždé o jiném používání, jiných klimatických podmínkách, jiném zatížení, stylu jízdy, správného tlaku v plášti nebo podhuštění…

Odborníci doporučují jezdit na pláštích nejdéle 6 let. Pokud se podíváme na mezinárodní normy, stanoví rovněž hranici 5 až 6 let. Například britská norma BS AU 50 uvádí, že za vhodnou je považována pneumatika používaná do 6 let od data výroby. O rok kratší lhůtu stanovuje zase Národní asociace distributorů pneumatik (VTDA). Německá asociace gumárenského průmyslu, výrobců a prodejců pneumatik má stejnou normu. Za nový označuje používaný výrobek do 5 let od výroby.

Experti ÚAMK tedy doporučují držet se dvojice čísel: ideální je kupovat pneumatiky 2 roky staré, používat je 5 až 6 let. 

Autor / zdroj: Igor Sirota

Partneři

Aguglia
Aktivní dítě
Maminčino koření
IP Polná
WWW design
hanakservis
Vitakraft
Koyo Bearings Česká republika s.r.o.